Where is The Wire magazine headquarters?

27 Nov.,2023


Indian news website

The Wire is an Indian nonprofit news and opinion website which publishes in English, Hindi, Marathi, and Urdu.[1] It was founded in 2015 by Siddharth Varadarajan, Sidharth Bhatia, and M. K. Venu.[2][3] The publication's reporters have won several national and international awards, including three Ramnath Goenka Excellence in Journalism Awards[4][5] and the CPJ International Press Freedom Award.[6] It has also been subject to several defamation suits by businessmen and politicians. This website published fake news about Tek Fog, which they later retracted.[7][8][9][10]


Siddharth Varadarajan resigned from his position as editor at The Hindu citing the return of the editorship of the paper to being family run in 2013.[11] On 11 May 2015, The Wire was started by Siddharth Varadarajan, Sidharth Bhatia and M. K. Venu who had initially funded the website. Later it was made part of the Foundation for Independent Journalism, a non-profit Indian company.[3][12] The Independent and Public Spirited Media Foundation has provided The Wire with funding as well.[3]

Varadarajan claims that the publication was created as a "platform for independent journalism",[13] and that its non-corporate structure and funding sources aim to free it from the "commercial and political pressures" which supposedly afflict mainstream Indian news outlets.[13][1][14] The Wire's founding is construed to be a result of and a reaction to a political environment which has "discouraged dissent" against the present Indian ruling Bharatiya Janata Party.[1]


According to a 2017 article of the Mint, the websites coverage primarily focused on the topics of development, foreign policy, political economy, politics and science.[13] Karan Thapar's regular show The Interview with Karan Thapar covers current affairs and events on The Wire.[15][16]


Dheeraj Mishra, Seemi Pasha Win Ramnath Goenka Awards for 2019 Reports for 'The Wire'.[17] Three journalists working for The Wire, have won the Ramnath Goenka Excellence in Journalism Awards.[4][5] Neha Dixit, reporting on extrajudicial killings and illegal detentions, won the CPJ International Press Freedom Award in 2017, Chameli Devi Jain Award for Outstanding Women Mediapersons in 2016, and the Lorenzo Natali Journalism Prize.[18][19][20][6][non-primary source needed] A story published in the Columbia Journalism Review in late 2016 identified The Wire as one of several independent and recently founded internet-based media platforms-a group that also included Newslaundry, Scroll.in, The News Minute, The Quint and ScoopWhoop-that were attempting to challenge the dominance of India's traditional print and television news companies and their online offshoots.[1]

Siddharth Vardarajan was awarded with the Shorenstein Prize in 2017; jury member of the award Nayan Chanda mentioned Vardarajan's independent web-based journalism-venture and distinguished body of well-researched reports to be an epitome of journalistic excellence and innovation.[21] In November 2019, The Network of Women in Media, India criticised The Wire for providing a platform to Vinod Dua for making fun of an allegation of sexual harassment against him.[22] A December 2019 article by Dexter Filkins of The New Yorker, noted that The Wire is one of the few small outfits and the most prominent (other than The Caravan), to have engaged in providing aggressive coverage of the current Indian Govt ruled by BJP at a time when mainstream media is failing to do so.[23]

In September 2021, The Wire received the 2021 Free Media Pioneer Award given by the International Press Institute for being 'an unflinching defender of independent, high-quality journalism'.[24]

Meta/XCheck Story

On 10 October 2022, The Wire alleged Meta (formerly Facebook) provided Amit Malviya, the head of the Information Technology Cell of the incumbent ruling party in India, with the ability to delete any post on Instagram bypassing the usual content moderation system.[25] The article says Amit Malviya had these privileges since his account had the XCheck[26] tag. Facing Meta's categorical denials, the publication went on to publish a purported "internal message" from Andy Stone, the Communications Director, expressing frustration at the leak of Malviya's privileges. A further detailed report was also published which featured email-communication from two anonymous "experts" verifying the integrity of Stone's email and a semi-redacted video of an in-house moderation tool attesting to Malviya's privileges.[25]

Soon, numerous flaws were spotted in the evidence that pointed to fabrication and skeptics, including former Facebook whistle-blowers, began to cast doubts.[25][27] Afterwards, as both the anonymous experts denied involvement with The Wire, the reports were subject to an internal review and retracted by The Wire; later the publication conceded its failure to verify the evidence and accused the reporter, Devesh Kumar, of deceit.[28][29][30] The developments also brought back focus on the publication's earlier investigative coverage of an app called Tek Fog—supposedly used by the ruling party to spread disinformation and harass dissenters, that Kumar had been responsible for. This story also was removed from the site,[31][32] and The Wire issued a formal apology, admitting to have rushed the story without having it double checked independently.[33]

Editors Guild of India also later retracted their coverage of Tek Fog, which was solely based on The Wire's reporting.[34][35] The Guild in its statement, urged newsrooms 'to resist the temptation of moving fast on sensitive stories, circumventing due journalistic norms.'[36] The Guild also called the lapses by The Wire 'condemnable' in a subsequent statement.[37]


Reliance Infrastructure

In response to one of their video-shows covering the Rafale deal controversy, Reliance Infrastructure lodged a defamation case in Ahmedabad civil court for a cost of ₹60 billion (US$750 million).[38][39] It was part of a slew of defamation cases, filed against multiple media-organisations and were perceived by some to fall under the category of strategic lawsuits against public participation.[39][40]

Rajeev Chandrasekhar

Rajeev Chandrasekhar, a Bharatiya Janata Party (BJP) MP in the Rajya Sabha and venture capitalist, filed a defamation suit in a Bangalore civil court after two articles–Arnab's Republic, Modi's Ideology by Sandeep Bushan, and In Whose Interests Do Our Soldiers March? by Sachin Rao–were published suggesting that Chandrasekhar's major investments in the Indian media and defence industries represented conflicts of interest with some of his roles as a legislator.[41][42] The court eventually ruled in favour of The Wire.[43][44]

Jay Shah

In 2017, Indian home minister Amit Shah's son Jay Shah filed a criminal defamation case against the editors of The Wire for publishing an article titled The Golden Touch of Jay Amit Shah,[45] an investigative story by Rohini Singh. The article alluded to possible irregularities in Jay Shah's business dealings, claiming that the turnover of a company owned by him increased 16,000 times over in the year following the 2014 Indian general election.[46][47] After various court mandated injunctions and appeals to higher courts, the Wire legal team withdrew a plea before the Supreme court in August 2019.[48][49] As of August 2019, the trial on the case was still pending, with Chief Justice of India Dipak Misra ordering that the trial be completed "as expeditiously as possible".[50][51]

Amit Malviya

In response to the now retracted article in The Wire related to Meta XCheck, Amit Malviya, the BJP's IT Department Head, filed a police complaint against The Wire and its editors.[52][53] In response to the complaint, Delhi Police searched the residences of the founding editors Siddharth Varadarajan, MK Venu, Sidharth Bhatia, Jahnavi Sen as well as The Wire's offices. The raids were condemned by the International Press Institute.[54][55]

Adityanath government

During the COVID-19 pandemic, The Wire came under the Yogi Adityanath government's crackdown on journalists reporting on administrative failures and humanitarian crises,[56][57] a part of a pattern of escalating press freedom violations in Uttar Pradesh,[58][59] use of the Epidemics Diseases Act of 1897 to pressurise journalists,[60] and democratic backsliding in India.[57] Between April 2020 and June 2021, four separate FIRs alleging false information were lodged by the Uttar Pradesh Police against various journalists working for the news outlet, including against one of its founding editors.[61] According to Reporters sans frontieres, the cases had no tangible evidence and amounted to harassment through litigation.[62] In September 2021, the Supreme Court of India responding to a petition against the FIRs, extended a 2 month protection from arrest to the journalists at The Wire over press freedom concerns but declined to quash them, instead directed the petitioners to approach the Allahabad High Court.[63][64][65]

Bharat Biotech

In February 2022, Bharat Biotech filed a defamation lawsuit of ₹100 crore (US$13 million) against The Wire and its editors over 14 articles that had reported on the pharmaceutical company and Covaxin, the Covid-19 vaccine developed by it.[66][67] The defamation suit also named all those who had contributed to the articles which included several journalists and medical professionals.[67] Citing that the articles would lead to vaccine hesitancy,[68] a district court in Rangareddy, Telangana passed an ex parte injunction to take down the articles.[69] As of March 2022, the court was scheduled to hear the matter.[67]

See also


WIRED Magazine is published 12 times a year and your first issue will arrive between 6 - 8 weeks of order receipt. Thereafter, you should receive each issue a week prior to the cover date (for example, your May issue will arrive the last week in April). For subscribers outside of the United States, each issue may deliver up to two weeks after the cover date. You can check the most recent issues our records show that you should have received.

If your issue frequently arrives damaged and your mailbox is sufficiently sized, then check with the post office to see if the magazine arrives in good condition.

If you have questions or need further assistance, contact WIRED Customer Service toll-free at 1-800-769-4733 or email us.

Where is The Wire magazine headquarters?

Frequently Asked Questions - WIRED Customer Service